Skip to content

Florian Malzacher

  • Kuratieren
  • Schreiben
    • Schreiben
    • Bücher
    • Texte
  • Reden
  • Über
  • Termine
  • Theater als Versammlung
  • Kunst & Politik
  • Postdramatisches Theater
  • Performatives Kuratieren
  • Inszenierter Diskurs
  • Künstler*innen-Porträts
  • Über
  • Termine
  • EN
  • DE
  • Theater als Versammlung
  • Kunst & Politik
  • Postdramatisches Theater
  • Performatives Kuratieren
  • Inszenierter Diskurs
  • Künstler*innen-Porträts

Formate: Texte

Alle Texte

Català

Česki

Dansk

Deutsch

English

Español

Hrvatski

Italiano

Latviešu

Nederlands

Polski

Português

Slovenski

Svenska

Türk

中文

Zorka Wollny. Choirs with Consequences

In: Zorka Wollny. Let’s Make Noise! Composing for Democracy. Hg. Jarosław Lubiak. Szczecin: Akademia Sztuki, 2023. 51-56.

Sabiedriskās spēles. Politiskais teātris mūsdienās

In: Spriedzes lauki. Skatuves mākslas tulkojumu antoloģija. Eds. Evarts Melnalksnis & Dārta Ceriņa. Riga: Neptuns, 2024. 178-194.

Befreiungstheologie

Deutscher Originaltext eines englischen Artikels in Spike Art Magazine (Juni 2024)

Deine Texte waren unsere Identity Monologe

Theater Heute 04 (2024): 37.

„My Leadership Model is Permanent Revolution“

In: Spike Art Magazine, 03. AUG 2023

Stanislawskische Verfremdungskünstler*innen

In: Programmheft Salzburger Festspiele 2023. 30-35.

Die Möglichkeit, zu handeln. Das Theater von Boris Nikitin

In: Boris Nikitin. Das Gegenteil der Dinge. Hg. Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2022. 22-57.

Tomme scener, tætpakkede lejligheder. Performativ kuratering af scenekunst

In: Peripeti. Tidsskrift for dramaturgiske studier 35 (2022): Curating: 44-57.

Das Theater von andcompany&Co.

In: andcompany&Co. the & of history. Hg. Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2021. 22-76.

Lola Arias. Identitäten in Verhandlung

In: Ruiniert Euch! Literatur, Theater, Engagement. Hg. Christiane Lembert-Dobler u.a. Fürth: starfruit publications, 2021. 261-273.

Sentirsi vivi. Il potenziale performativo della curatela

In: Performance e Curatela. Ed. Piersandra di Matteo. Roma: Luca Sossella Editore, 2021. 47-63.

Neredeyse Öğretici Bir Oyun Gibi

Daniel Wetzel/Rimini Protokoll ile Florian Malzacher Söyleşisi

In: https://kultur.beykozkundura.com. 2021

Önemseminin ve Güvensizliğin Dramaturjileri

In: https://kultur.beykozkundura.com. 2021.

活的• 活著:關於策展的展演可能

In: 邁向操演時代: 展演作為策展策略, 2021.

Küratörlüğün Performatif Potansiyeli

In: https://kultur.beykozkundura.com. 2021

“We need a new social Imaginary”

In: Demokratie heute. Probleme der Repräsentation. Hg. Florian Malzacher, Raimar Stange. Ausstellungskatalog. Berlin: KINDL – Zentrum für zeitgenössische Kunst, 2021. 14-15.

照顧人又同時令人感到不確定的創作方式

In: 日常專家:你不知道的里米尼紀錄劇團, 2020.

Wirkungen und Nebenwirkungen. Die paradoxen Probleme der Identitätspolitik

In: Theater Heute 06 (2020): 48-53.

Imaginación radical y utopías pragmáticas. El teatro como asamblea

In: Dramática 2 (2020): 30-35.

Feeling Alive [El potencial performatiu del comissariat]

In: Pausa 42 (2020).
www.revistapausa.cat

Theatre as Assembly

In: Why Theatre? Hg. Milo Rau / NTGent u.a. Berlin: Verbrecher Verlag, 2020. 170-173.

Lola Arias: Identities in Negotiation

In: Lola Arias: Re-enacting Life. Hg. Jean Graham-Jones. Abersystwyth: Performance Research Books, 2019. 242-247.

Unbequeme Spiele, künstlerische Seitensprünge. Das Theater von Kelly Copper und Pavol Liška

In: Leben und Arbeit des Nature Theater of Oklahoma. Hg. Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2019. 13-37.

Discomforts, Obstacles and Artistic Infidelities. The Theatre of Kelly Copper and Pavol Liška

In: The Life and Work of Nature Theater of Oklahoma. Ed. Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2019. 13-37.

Theatre as Assembly. Spheres of Radical Imagination and Pragmatic Utopias

In: A Live Gathering: Performance and politics in contemporary Europe. Hg. Ana Vujanovic with Livia Piazza. Berlin: b_books, 2019. 178-199.

Možnosti politického divadla

In: Činohra Národního divadla, Praha 2019/2020.

Theater als Versammlung

In: New Societies. Hg. donaufestival. Wien: Falter Verlag, 2019. 78-90.

Nenhum órganon a seguir. Possibilidades do teatro político hoje

In: Cartografias. Revista de Artes Cênicas 5 (2018): 242-251.

Bethinking One’s Own Strengths. The Performative Potential of Curating

In: Curating Live Arts. Critical Perspectives, Essays, and Conversations on Theory and Practice. Hg. Dena Davida et al. New York & Oxford: Berghahn, 2018. xvi-xxi.

Aktivismus als Aufführung. Das agonistische Theater des Zentrums für Politische Schönheit

In: Haltung als Handlung. Das Zentrum für Politische Schönheit. Hg. Miriam Rummel, Raimar Stange, Florian Waldvogel. München: Edition Metzel, 2018. 321-330.

Palcos vazios, apartamentos apinhados. Curadoria performativa das artes performáticas.

In: Cartografias. Revista de Artes Cênicas 5 (2018): 226-240.

Almost Like a Teaching Play

In: Intermedial Performance and Politics in the Public Sphere. Hg. Katia Arfara, Aneta Mancewicz, Ralf Remshardt. London: Pelgrave Macmillan, 2018. 191-208.

Pisuar wraca do ubikacji. Symboliczna i bezpośrednia moc sztuki

In: Prawda jest konkretna. Artystyczne strategie w polityce. Hg. Florian Malzacher & steirischer herbst. Warsawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, 2018. 12-25.

專家」概念之改變

在《實踐初見:紀錄劇場與 Rimini Protokoll 紀錄劇場》(香港:西九文化區管理局,2017年)

Den symboliska och direkta styrkan i konst och aktivism

In: Danstidningen 6 (2017): 34-40.

Feeling Alive. The Performative Potential of Curating

Empty Stages, Crowded Flats. Performativity as Curatorial Strategy. Hg. Florian Malzacher & Joanna Warsza. Berlin: Alexander Verlag, 2017. 28-41.

Intet steds udenfor. Intet sted: Teateranmeldere kæmper med kriterier og distance. Og om penge.

In: Peripeti 24 (2016): 121 – 126.

„Wie können wir uns eine Schulkultur vorstellen, die auf Solidarität basiert?“

In: The Silent University: Towards a Transversal Pedagogy. Hg. Florian Malzacher, Pelin Tan, Ahmet Öğüt. Berlin: Sternberg Press, 2016. 12-23.

„Kunst allein kann die Welt nicht allein ändern”

In: The Silent University: Towards a Transversal Pedagogy. Hg. Florian Malzacher, Pelin Tan, Ahmet Öğüt. Berlin: Sternberg Press, 2016. 34-42.

“How Can We Imagine a School Culture Based on Solidarity?”

In: The Silent University. Towards a Transversal Pedagogy. Hg. Florian Malzacher, Pelin Tan, Ahmet Öğüt. Berlin: Sternberg Press, 2016. 12-23.

Unrest and Discontent. Political Theatre and the Agonistic Field

www.goethe.de

„Art can’t change the world on its own“

In: The Silent University: Towards a Transversal Pedagogy. Hg. Florian Malzacher, Pelin Tan, Ahmet Öğüt. Berlin: Sternberg Press, 2016. 12-23.

Unruhe und Unbehagen. Politisches Theater als agonistisches Spielfeld

In: www.goethe.de, June 2016.

Das Urinal in die Toilette zurückbringen. Die symbolische und die direkte Macht von Kunst und Aktivismus

In: Dramaturgie. Zeitschrift der Dramaturgischen Gesellschaft 01 (2016): 5-11.

No Organum to Follow. Possibilities of Political Theatre Today

In: Not Just a Mirror. Looking for the Political Theatre of Today. Hg. Florian Malzacher. Berlin/London: Alexander Verlag & Live Arts Development Agency, 2015. 16-30.

Neue Engagierte Kunst

In: Theater Heute. Jahrbuch (2015). 88-94.

”Jest słowo na takich jak wy: publiczność. Widz jako zły świadek i zły voyeur“.

In: Tak jakby nic się nie wydarzyło. Teatr Forced Entertainment. Hg. Tim Etchells. Poznan & Krakow: Fundacja Malta & Ha!art, 2015. 127-136.

What Role Can Art Play in Politics

www.goethe.de

Nuttige Kunst

in: De Helling (Jun 2015): 12-20.

Nützliche Kunst. Welche Rolle kann Kunst in der Politik spielen?

In: www.goethe.de, Juni 2015.

Oklahoma in New York

In: Die Deutsche Bühne 01 (2015): 63-65.

We need to create alternative Moments of Commemoration

In: Two Minutes of Standstill. A Collective Performance by Yael Bartana. Hg. Florian Malzacher & Stefanie Wenner. Sternberg Press Berlin: 2014. 12-23.

Empty Stages, Crowded Flats. Performative curating performing arts

In: Scenekunsten og de unge. Hg. Sidsel Graffer & Ådne Sekkelsten. Oslo: Vidarforlaget AS, 2014. 114-125.

Putting the urinal back in the restroom. The symbolic and the direct power of art and activism

In: Truth is Concrete. A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics. Hg. Florian Malzacher & steirischer herbst. Sternberg Press, 2014. 12-25.

Zwyczajne postacie. Zabawa Gisèle Vienne lalkami i aktorami

In: Portret aktora. Hg. Anna R. Bruzynskia. Szczecin: Teatr Lalek „Pleciuga“, 2013. 53-62.

“Ludzie, którzy przyglądają się ludziom”

In: Didaskalia 114 (Kwiecień 2013): 138-141.

Dramaturgie opieki i odbierania pewności. Historia Rimini Protokoll

Rimini Protokoll. Na tropie codzienności. Hg. Miriam Dreysse & Florian Malzacher. Poznan & Krakow: Fundacja Malta & Ha!art, 2012. 12-39.

Przy całej przyjaźni. Kuratorowanie w sztukach performatywnych

In: Didaskalia 112 (Grudzień 2012): 69-74.

“People are hostile because they only can vote every couple of years!”

Veröffentlicht auf dem Blog von „Truth is concrete“, 30 Jan 2012

“A tool to develop oppositional ideas, and not to be afraid”

Veröffentlicht auf dem Blog von “Truth is concrete”

“Occupy a museum near you”

In. Camera Austria 117 (2012). 21-28.

“We cannot be pessimistic”

In Camera Austria 117 (2012). 31-36.

Menschen, die Menschen zuschauen

In: herbst. Theorie zu Praxis. Graz: steirischer herbst, 2011.  116-119.

Zacieranie granic / zmiana perspektyw. Wywiad z Christophem Schlingensiefem

In: Christoph Schlingensief. Sztuka bez granic. Hg. Tara Forrest, Anna Teresa Scheer. Poznan & Krakow: Fundacja Malta & Ha!art, 2011. 273-293.

Obywatel innego świata. Trylogia strachu i nadziei

In: Christoph Schlingensief. Sztuka bez granic. Hg. Tara Forrest, Anna Teresa Scheer. Poznan & Krakow: Fundacja Malta & Ha!art, 2011. 233-271.

Dramaturgies of Generosity. The Theatre of BADco.

In: One Needs to Live Self-Confidently… Watching. Hg. What, How & for Whom / WHW. Zagreb/Venice: WHW, 2011. 26-29.

Katalog für den kroatischen Pavillon, 54. Bienale di Venezia.

Anwalt der Nische

In: Theater Heute. 04 (2011): 6-21.

Pogled skozi publiko. Pragmatična dramaturgija Vie Negative

In: NE. Via Negativa 2002 – 2008. Hg. Marin Blažević. Ljubjana: Maska, 2010. 165-170.

“An Artist who cannot speak in English is no artist”

In: Lucifer 10 (najaar 2010): 1-7.

No outside. Nowhere. Theatre critics’ struggle for criteria, distance. And, of course, money.

In: 25. Hg. Marie Nerland. Bergen: BIT Teatergarasjen, 2010.

Hardcore Musical Entertainment

In: Theater Heute 05 (2010): 12-16.

„You can be a virtuoso at being sloppy”

In: herbst. Theorie zur Praxis (2010): 62-65.

„Meine wichtigste Entdeckung im Theater ist der Stillstand“

In: herbst. Theorie zur Praxis (2010): 74-81.

Blurring Boundaries/Changing Perspectives

In: Christoph Schlingensief. Art Without Borders. Hg. Tara Forrest & Anna Teresa Scheer. Intellect, 2010. 187-200.

Blick hindurch durchs Publikum. Die pragmatische Dramaturgie von Via Negativa

Unveröffentlichte deutsche Originalversion von:

„Pogled skozi publiko. Pragmatična dramaturgija Vie Negative“. NE. Via Negativa 2002 – 2008. Hg. Marin Blažević. Ljubjana: Maska, 2010. 165-170.

Citizen of the Other Place: Christoph Schlingensief’s Trilogy of Fear and Hope

In: Christoph Schlingensief. Art Without Borders. Hg. Tara Forrest Anna & Teresa Scheer. Intellect, 2010. 201-215.

Cause & Result: Curating Performing Arts

In: Frakcija 55. Hg. Florian Malzacher, Tea Tupajić, Petra Zanki (2010): 10-19.

The Scripted Realities of Rimini Protokoll

In: Dramaturgy of the Real on the World Stage. Hg. Carol Martin. London: Palgrave Macmillan, 2010. 80-87.

Artysta bez angielskiego to żaden artysta

In: Didaskalia 94 (2009): 110-113.

Dramaturgias de la asistencia y la desestabilización. La historia de Rimini Protokoll

Unveröffentlichte Übersetzung von: “Dramaturgien der Fürsorge und der Verunsicherung: Die Geschichte von Rimini Protokoll”. Experten des Alltags. Das Theater von Rimini Protokoll. Hg. Miriam Dreysse & Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2007. 14-43

Der Tod und das Mädchen. Aggregatszustände des Todes

In: schreibkraft 16 (2008): 44-46.

Ein Künstler, der nicht Englisch spricht, ist kein Künstler

In: Theater Heute. 10 (2008): 8-13.

Dramaturgies of care and insecurity: The story of Rimini Protokoll

In: Experts of the Everyday. The Theatre of Rimini Protokoll. Hg. Miriam Dreysse & Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2008. 14-43.

Dramaturgien der Fürsorge und der Verunsicherung. Die Geschichte von Rimini Protokoll

Experten des Alltags. Das Theater von Rimini Protokoll. Hg. Miriam Dreysse & Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2007. 14-43.

Smijeh Drugih: Doing Theory

In: Frakcija 41 (2006): 16-24.

The Other’s Laughter: Doing Theory

In: Frakcija 41 (2006): 20-29.

Das Lachen der Anderen

In: herbst. Theorie zur Praxis (2006): 66-71

Geen Buitenkant. Nergens.

In: etcetera 02 (Jun 2006): 57-60.

Kein Außen. Nirgends. Theaterkritikers Kampf um Kriterien und Distanz. Ach ja, und Geld.

In: Theater Heute. 03 (2006): 26-29.

Es gibt ein Wort für Leute wie Euch, und dieses Wort heißt Publikum.

In: Not Even a Game Anymore. Das Theater von Forced Entertainment. Hg. Judith Helmer & Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2004. 127-141.

There is a Word for People Like You: Audience. The Spectator as Bad Witness and Bad Voyeur

In: Not Even a Game Anymore. The Theater of Forced Entertainment. Hg. Judith Helmer & Florian Malzacher. Berlin: Alexander Verlag, 2004. 127-141.

„Ob sie verrückt waren, ist mir egal“

In: Frankfurter Rundschau (9 OKT 2002).

© 2025 florian malzacher
  • Newsletter
  • Kontakt & Impressum
  • Datenschutz
  • Einstellungen